11.12.2019
, autor:
Kristína Majerová
, foto:
istockphoto.com
Zaujímavá je skutočnosť porovnania klasického učenia od učenia za pomoci moderných technológií. Neurológ Martin Stránsky uvádza, že „ak porovnáme študentov, ktorí sa učia z počítača a tých, ktorí sa učia od lektora, je preukázané, že tí, ktorí sa učia od lektora, majú lepšie známky.“
Jedna z najlepších škôl – Sydney Grammar School, kde ročné školné stojí 36-tisíc austrálskych dolárov, je známa tým, že na vyučovaní nepoužíva moderné technológie. Aj pri učení malých detí viac závisí od vzťahu učiteľ-žiak ako od didaktických elektronických pomôcok.
Bill Gates, zakladateľ Microsoftu, ale aj Mark Zuckerberg, či Jimmy Wales (Wikipédia) sú ľudia, ktorých detstvo nebolo ovplyvnené počítačom. Chodili do Montessori škôl s dôrazom na vzťah k realite, hrali na hudobné nástroje, čítali knihy, študovali jazyky.
Bill Gates má vo svojej rodine zásadu, na ktorej trvá: „Nepoužívame mobilné telefóny pri stole, keď večeriame a nedávame deťom telefóny skôr, ako dosiahnu vek 14 rokov, hoci sa sťažujú, že ostatné deti ich už dostali.“
Mnohí rodičia, ktorí pracujú pre IT sektor priamo v Silicon Valley, kde sídlia technologické giganty ako Apple, Google a Netflix, si veľmi dávajú záležať na tom, aby svoje deti ochránili od vplyvov obrazoviek. Až do takej miery, že na opatrovateľky majú požiadavku, aby pri ich deťoch nepoužívali mobil.
Podeľte vek dieťaťa 7 a dostanete maximálnu dennú normu.
Pre sedemročné dieťa je to hodina denne, pre štrnásťročné maximálne dve.
Päťroční škôlkari, ktorí trávili pri displejoch viac ako 2 hodiny denne, mali osemnásobne väčšiu šancu dopracovať sa k príznakom ADHD oproti deťom, ktorých rodičia technológie limitovali na maximálne polhodinu.
Čím viac deti ťukajú do obrazovky, tým viac problémov majú s rečou. Mnohé z nich majú aj zníženú schopnosť empatie, agresívnejšie správanie a horšie školské výsledky.